Parkettgolv i vardagsrummet

Ett av de mest ambitiösa inredningsprojekten jag dragit igång i dockskåpet är ett parkettgolv som ska läggas i vardagsrummet. Jag har funderat länge och väl på hur golvet skulle göras. Jag funderade på att köpa papper med tryckt trägolv från en Internetbutik, men det kändes lite fusk. De riktiga trägolv som fanns att köpa var inte heller ett alternativ, eftersom det skulle kosta tre gånger så mycket som jag köpte hela huset för (Nu var själva huset visserligen oförskämt billigt för sina ynka 40kr, men ändå).

Hur som helst så sprang jag på mitt ”golv” av en slump på Erikshjälpen för någon vecka sedan, och till det facila priset av 10 kr. Hittade ett annat golv till sovrummet också som blir ett kommande projekt. Varför de säljer dockskåpsparkettgolv på Erikshjälpen? Nej, det gör de inte, men väl gamla bordstabletter gjorda av smala träribbor! För att komma billigt undan när det kommer till husrenovering gäller det att ha fantasi.

Efter att ha slaktat underläggen och särat på alla trästavar klipper jag dem i rätt storlek med en grov sax. Renoveringen är i full gång i vardagsrummet. Dammet yr och möblerna är undanflyttade så blogghusfamiljen har flytt fältet. Såhär ser det ut under arbetets gång.

Det ska klippas, limmas, torka, sandpappras och oljas in. Det tar ett tag vill jag lova. Återkommer med bilder på slutresultatet.

Kommentera

