Tapeter och golv

Mitt bästa tips för att hitta tapet- och golvmaterial med mönster i lagom storlek är att köpa scrapbookingpapper på Panduro eller andra pysselbutiker. Vanliga tapeter tycker jag ofta kan för grova och stora både i pappersstrukturen och i mönstret. Tapeter i speciella dockskåpsbutiker är ofta med gammaldags mönster och kanske inte alls passar i ett modernt retrohem, och dessutom är de ofta anpassade för skala 1:12, medan Lundbyhusen är lite mindre (skala 1:18 ungefär).Scrapbookingpapprena är oftast gjorda av ganska tjockt och slätt papper, som effektivt döljer eventuella skavanker i väggarna.

Många av de mönster på scrapbookingpapprena som är prickiga och rutiga etc. fungerar mycket bra även som golv, det är såna papper jag lagt in både i köket och i arbetsrummet/hallen. Scrapbookingpapper finns dessutom ofta i serier i tjocka block med olika mönster och färgskalor som matchar varandra så att huset kan få ett enhetligt utseende. Hela det nya huset, förutom vardagsrummet,  är tex tapetserat med en serie papper jag köpt på butiken T.G.R, som finns här nere i Skåne. Jag använder helt vanligt limstift för att fästa papprena på väggarna efter att jag klippt till dem i rätt storlek.

One Comment on “Tapeter och golv”

  1. Petronella skriver:

    Köpte ett block scrap-papper på rea men har inte använt något av dem än.. Hittills har jag använt riktig tapet och tapetlim, och sån där klisterplast till vissa golv. Har funkat bra. Vore kul att prova tapeter avsedda för dockskåp någon gång också, har för mig att jag har set lite modernare någonstans!

    Men mer scrap-papper blir jag helt klart sugen på när jag ser alla dina snygga:) Ha det gött //Petronella


Kommentera

