Tillbaka! Med ett 70-talshus!

Ok, väntan blev betydligt längre än vad jag själv räknat med. Flytt till Stockholm, magasinering av bohag (både mitt eget och dockskåpets…) mastersuppsats att skriva och barn att skola in på förskola. Helt klart många olika aktiviteter som inte gick jättebra ihop med dockskåpspysslande. Nu för några veckor sedan kom ändå huset upp i den nya lägenheten, om än inne i klädkammaren tillfälligt tills arbets/hobbyrummet blir klart. Huset har dessutom fått sällskap av ett 70-tals Lundbyhus i superfint originalskick! Inga små barnhänder har fått tejpa upp tavlor på väggarna där inte…

Jag är lyrisk! Precis ett sånt skåp som jag hade som liten. Och eftersom min mamma var så förutseende att hon sparade mina gamla dockskåpsmöbler och bara sålde mitt dockskåp någon gång på 90-talet, så har jag kunnat möblera med ”originalinredningen”.

Tyvärr har skåpet ingen bättre plats än på sideboardet bredvid tv:n så för att skydda det mot klåfingriga 2-åringshänder så ser det oftast ut såhär.

Så småning om ska jag försöka såga till en plexiglasskiva och montera som skydd för både barn och damm.

Men när man vänder på det så visar det sig från en finare sida!

Mycket detaljer saknas som måste till, men utgångsläget är ypperligt.

Sovrum med blommig fondtapet och läcker 70-talssäng. Givetvis heltäckningsmatta i brunt.

Kök i rutigt och senapsgult. Orangea vitvaror och tidsenlig ”Bumlinglampa”.

Hall med bokhylla och blombord. Mattan har min mormor broderat.

Badrum i gult med orange kakel. Tvättmaskin och tvättbänk får också plats.

vardagsrum med orange heltäckningsmatta och medaljongtapet som ”matchar” fint med storblommig soffa. Givetvis både öppen spis och akvarium.

Skåpet är enligt efterforskningar från 1979 och ett Blocketfynd gjort av min kompis Ulrika, som ska bli ny skribent här på Blogghuset. I samma veva fyndade hon nämligen sitt barndoms Lundbyherrgård som ska renoveras. Detta skåp bytte jag till mig mot ett risigt 60-talsskåp som hon också ska renovera, så totalt kommer det att visas fyra olika skåp här i bloggen. En nytändning med andra ord!

Kommentera

